Från föräldraledighet till globalt barnvarumärke – möt Celina Lorén Saffar

Postat den 31 oktober, 2023
Många affärsidéer uppstår när vi möter saker i vardagen som inte fungerar. Men långt ifrån alla människor gör slag i saken. När Celina Lorén Saffar fick sitt första barn insåg hon att det fanns en lucka på marknaden.

Celina växte upp i en entreprenörsfamilj och såg tidigt både fram- och baksidor med ett liv som företagare. Både hennes pappa och namnkunnige farbror Ayad Al Saffar är entreprenörer och delägare i Ur&Penn, så att entreprenörskap ligger i blodet är ett uttryck som kommer väl till pass.

Efter studenten bestämde Celina sig dock för att utbilda sig till fastighetsmäklare, ett beslut som hon fick ompröva då hon efter några månader gick in i väggen. När Celina sedan därefter blev mamma bestämde hon sig för att testa på att starta eget, då hon äntligen fick en tydlig affärsidé att jobba vidare med. Hon irriterade sig på att babystrumporna inte satt kvar på små fötter, och blev förvånad över att ingen löst problemet på ett bra sätt.

“Två gånger i veckan tog jag med mig Leoni på mammaträning.  Som ett resultat av min ADD var jag mer fokuserad på strumpkaoset än själva träningen. Då slog det mig. Jag ska skapa världens bästa babystrumpor. Jag kände att hela kroppen började pirra och ville bara börja jobba”, säger Celina.

Så föddes idén till STUCKIES®, som vill göra sitt bidrag för att minska överkonsumtion av barnstrumpor. Starten var dock tuff. En resa till Istanbul satte fingret på vilka kulturkrockar som kan uppstå, när en ung driven entreprenör söker leverantörer.

”Jag hade en tydlig bild av både produkten och varumärket. Men de fabriker jag mötte räknade inte med att sitta ner och diskutera detaljer och att lägga tid på att produktutveckla. I synnerhet inte med en ung, kvinnlig förstagångsentreprenör”, menar Celina.

På bara några år har hon byggt STUCKIES® till ett varumärke med återkommande kunder. Men att växa bolaget och rekrytera personal har varit en utmaning

”Jag har inte så stor erfarenhet av att vara chef, så det är en nöt jag måste knäcka. Jag är nog för snäll mot mina anställda ibland, och lite för van med att göra jobbet själv”, medger Celina.

Hon inser att hon måste hitta nyckelpersoner och kanske en extern delägare för att ta företaget till nästa nivå. Just nu balanserar Celina mellan livet som nybliven trebarnsmamma och företagandet, något hon lyckas med tack vare stöd från sin familj.

Om några år hoppas Celina att STUCKIES® är ett globalt varumärke känt för sina smarta innovationer. I slutänden hoppas Celina på att det ska bli högt värderat och attraktivt för någon annan aktör att förvärva, där hon är öppen för att sälja varumärket och inleda en ny företagsresa.

”Jag älskar att det händer saker hela tiden. Att vara entreprenör passar mig perfekt, inte minst att få styra över min egen tid”, säger Celina.Hennes råd till andra är att aldrig vara rädd för att be om hjälp.

”Alla har sin unika resa, men det går att lära av varandra.”

Fakta om STUCKIES®
Grundades: 2019
Försäljning: Egen webbplats och återförsäljare i 25 länder
Omsättning 2022: 3 500 000 kr
Sajt: https://stuckies.se/


Mer om YEoS Stories

Celinas story fångades under YEoS Stories, en serie av AW:s där entreprenörer i YEoS berättar om sin entreprenörsresa och lärdomar. Se kommande tillfällen på www.yeos.se/events