Dags att gå utanför Sveriges gränser?

Postat den 10 juni, 2021

10 heta tips – och vad du ska undvika i din utlandsexpansion 

Har ditt bolag potential att växa på fler marknader? Vänta inte för länge, och välj land med omsorg. När Rickard Vikström, bland annat grundare av Internet Vikings, frikostigt bjöd på sina insikter kring lyckade – och misslyckade – satsningar så kändes plötsligt världen lite närmare.

 

Team, team och åter team!

Teamet är oerhört viktigt säger Rickard: “man måste vara ett team, en person kan inte dra satsningen själv”. Team är också bra eftersom människor generellt inte är bra att pusha sig själva och då underlättar det att vara ett team som tillsammans vill framåt”. 

 

Hur väljer man land och hur börjar man?

Våga testa! Vissa marknader kommer inte funka. Något eller någon kommer inte funka, så är det bara. Satsa varken för brett eller för snävt. Rickard har testat Danmark men det har visat sig vara en svår marknad både för honom och andra. Han tillägger: “Finland är också ett intressant land. Danmark och Finland är på varsin sida av spektrat. Och Norge och Sverige i mitten”. 

 

Kontakter is king!

Vi gjorde en marknadsundersökning om it-säkerhet i Europa för att vi en fingervisning om var behovet fanns säger Rickard och tillägger: “MEN kontakter är viktiga, så var har du kontakter eller en stark kund”. Nyttja också det faktum att Sveriges ambassader är välvilligt inställda till att bjuda in till representationsmiddagar.  Svenska ambassaderna är tillmötesgående och proffsiga, Rickard har testat det Malaysia.

 

Varumärket – hur vet man att det håller internationellt.

Rickard berättar att de säkrade upp de största språken i världen såsom spanska, arabiska, kinesiska, ryska. Kostade några 1000 Euro. “Säkra upp varumärket i de länder du vill gå in på. Det kostar 20 000 kr per år för att skydda i hela Europa och ca 30 000kr i USA,  det är värt det, snåla inte in på det”. Köp domänerna i de länderna du vill gå in i. För Rickard, som även äger företaget Holm Security, kunde de inte heta Holm i Tyskland på grund av ett annat bolag utan fick stava det H.O.L.M. “Det är lite struligt men vi hoppas att det inte blir något problem framåt”. 

 

Rookie misstakes:

  •  Vem får hjälpa dig?

Det finns företag som gärna vill hjälpa dig med din internationella resa och erbjuder sig att sprida ditt varumärke men det är väldigt sällan som den strategin funkar. “Gör det själv istället, de lovar ofta guld och gröna skogar” säger Rickard. 

 

  • Rätt kapten för skutan

Var noggrann med vilka landschefer du tar in. Rickard berättar att de anställde fel projektledare för ett land och det försenade väldigt mycket. 

 

  • Sälj är bra, men glöm inte marknad.

Du måste ha en marknadsorganisation säger Rickard, ett bra marknadsstöd som finns runtomkring . Det räcker inte med sälj. Du måste bygga ditt varumärke och då krävs en marknadsavdelning som kan utföra det. 

 

Digitalt eller fysiskt?

Det digitala landskapet har skapat många förutsättningar men de fysiska träffarna är viktiga för att bygga relation och förtroende. När vi frågar hur mycket teamet bör resa svarar Rickard: mycket mer än du tror! “En resa kanske kostar några tusen men om man under den resan sätter en deal så är den värd några 100 tusen: så låt dina säljare eller landsansvariga resa mycket”.

 

Kan kunderna ser ner på ditt bolag för att det inte är helsvenskt?

Rickard svarar direkt: “det handlar om att ge så bra service som möjligt”. Han fortsätter: “Mitt team finns i Ukraina och jag har hellre fem personer i Ukraina än två personer i ett annat land”. Alla kunder är lika värda och ska ha samma service. Hellre ha en engagerad support och att varje account manager hanterar färre kunder”. 

 

Hur vet man om det är dags att ge upp en marknad?

Som vid rekrytering av en medarbetare: får du en dålig magkänsla -våga avsluta säger Rickard. Man kan också börja med att känna lite på marknaden innan man satsar stort. Till exempel försökte vi i Polen men de var inte redo för tjänsten och de skulle ha allt på Polska och då var inget för oss. 

 

Tulpaner och kanaler, där frodas bolagen

Som om man då ska ta sina första steg internationellt, vilket land man bör satsa på som första marknad? “Satsa på Nederländerna, de är så lika oss” säger Rickard. 

 

Våga

Tänk stort och satsa är Rickards avslutande ord. Ha allt material på engelska, regga domäner, sätt upp hemsidor. Det kan man börja innan man går in i landet: “om du redan nu vet att du vill in i Tyskland börja sätta upp det redan ett år innan”. Och på det stora hela: satsa på digital marknadsföring och att bygga varumärke innan du verkligen satsar på ett land. 

 

Rickard Vikström och Internet Vikings 

Internet Vikings erbjuder hosting och internettjänster åt kunder i hela världen för att hjälpa bolag till till toppen av den digitala världen tillsammans med en trygg partner. Internet Vikings har kontor på flera håll i världen, har ca 75 medarbetare och kontor i ca 5 länder. Rickard har också grundat företaget Holm Security som sysslar med it-säkerhet och Wincher som jobbar med SEO-analys. Totalt är det över 150 personer som jobbar för bolagen Rickard startat. Här kan du läsa mer om Internet Vikings: https://internetvikings.com/