YEoS Stories med Joel Falck och Malkolm Makdessi-Elias – insikter från två snabbväxande entreprenörer
KitchenTimes resa som bolag har varit som flera resor i en – en tillväxtresa i raketfart, med efterföljande uppköp av branschkollegor som byggde ytterligare volym, för en hård landning när den boostade corona-effekten avtog och lönsamheten aldrig lyfte.
“Med facit i hand skulle vi haft lite mer is i magen. Ta in så lite pengar, så sent som möjligt för att behålla kontroll och lägga tid på att hitta en lönsam affärsmodell, istället för att bli beroende av externt kapital” säger Joel Falck.
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Tre heta tips från kvällen
🎯 Försök tidigt få en balans i din marknadsföring mellan hur mycket resurser du lägger på att driva sälj här och nu och att långsiktigt bygga varumärke och efterfrågan.
💰 Att öka storleken på ditt sortiment kan vara ett effektivt sätt att växa, men ett större sortiment driver kostnader för lagerbindning, admin och späder ut din inköpsmuskel. Sträva efter att skapa lönsamhet tidigt!
🛒 Fokusera på det du är bra på och när det kommer till e-handel ska det helst vara din produkt och att vässa ditt erbjudande mot kund snarare än generella saker som logistik och teknik där det är svårt att differentiera sig.
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
KitchenTime – ett tillväxtbolag som jagade lönsamhet
KitchenTime var tidigt ute och byggde ett automatiserat robotlager, så förutsättningarna för att hantera tillväxt fanns där. När bolaget var som störst omsatte man 340 msek.
“Som e-handlare är det viktigt att fundera över vilket värde man egentligen tillför? Vi hade konkurrensfördel med logistiken, men man hade kunna förutse att andra skulle komma ikapp. Det hade varit ännu bättre att äga större delen av kedjan kring produkten, vi hade 10 % försäljning av egna varumärken – hade vi haft 30 % så hade vi tidigt varit lönsamma.” menar Joel Falck.
Addeira fångade trenden – och tar nu ett omtag
Addeiras tillväxtresa fick också en rejäl corona-effekt, där man gick från nystartade till 120 miljoner i omsättning och över 60 miljoner i resultat på tre år, genom att bolaget var bland de första att förutse vilka behov som som skulle uppstå när Covid bred ut sig. Bolaget tog fram covid-tester, munskydd och handsprit och hade byggt upp distributionskanalerna som krävdes. Nu tar bolaget nästa steg genom att skifta fokus mot en mängd nya egenutvecklade artiklar som fyller luckor i apotekens sortiment.
”Vår styrka har alltid legat i att alltid låta siffrorna styra”, säger Malkolm Makdessi-Elias
Addeira har nyligen investerat i ett partihandelstillstånd för att kunna hantera riktiga läkemedel. Siktet är inställt på en halv miljard i omsättning 2028 – något som låter fullt rimligt med de skarpa hjärnor som driver bolaget.
”Det finns personer som tycker att vi borde nöja oss och leva på vinsterna vi gjort. Men vi känner inte att vi ännu har bevisat oss”
Vilket värde tillför du? Bygg ett starkt varumärke!
Som Jeff Bezos sade själv vid starten av Amazon: “Det finns ingenting med vår affärsmodell som inte kan kopieras över tid. Vi måste skapa försprång och bygga ett starkt varumärke, då varumärken är viktigare online än i den fysiska världen.
Tack till Amazon Sverige och Christopher Skogfeldt för ett gott värdskap!