Hur rekryterar du egentligen?

Postat den 3 maj, 2021

För många entreprenörer kommer bara tanken på ännu en rekryteringsprocess med lätt huvudvärk. Det tar tid att administrera, det är svårt att nå fram till de riktiga guldkornen och man lägger tid på fel kandidater. För många går det ändå rätt lätt i början, men i takt med att antalet tjänster som utlyses växer och ansökningarna som skall behandlas staplas på hög så blir behovet av en hållbar digital process allt tydligare.

 

Börja i tid

Att börja i tid med din rekryteringsprocess är A och O, inte främst för dig själv men även för den potentiella kandidaten. Genom att ha bra framförhållning kan du bygga upp en stark kandidatbas som går att hålla varm och då ökar chanserna för att skapa hållbara relationer. För att inte missa några stjärnskott som kanske inte är ute efter något nytt precis när du är i behov av det så kan det vara en god idé att alltid ha annonser ute, det signalerar att ni är ett växande och starkt bolag som i sin tur hela tiden fortsätter att bygga på din kandidatbas.

 

Ta hjälp av rätt verktyg

I början av en process kan det kännas lite övermäktigt när det trillar in flertalet ansökningar som du känner dig tvungen att gå igenom för att inte missa något potentiellt guldkorn. Då kan det vara fördelaktigt att använda sig av tester, på så sätt får du hjälp att gallra ur innan intervjustadiet så att du kan fokusera på de ansökningar som är relevanta. För att få en bättre överblick och struktur på hela processen samt minska risken för att något faller mellan stolarna krävs också rätt verktyg. Teamtailor ger dig och ditt team en tydlig överblick av vart ni befinner er och med vem. Du får även en bra spridning på dina annonser och du ser vart kandidaterna kommer ifrån vilket blir värdefullt för kommande processer.

 

Skapa ett förtroende

Resan med dina kandidater kan du se som en säljprocess och är det en rekrytering som pågår under längre tid har du chansen att bygga upp en riktigt bra relation. Med en tydlig överblick ger du dig själv möjligheten att checka in då och då med kandidaten, kolla läget och kanske gratta på födelsedagen eller följa upp hur det gick med flytten i helgen. Att skapa ett förtroende under processens gång är viktigt för både parter, när papperna väl är påskrivna så vet ni vart ni har varandra men även om ni inte kommer dit. Att tacka nej till en kandidat på ett schysst sätt skyddar ditt varumärke, även om hen inte är en match för just ditt bolag så finns chansen att ni stöter på varandra framöver i andra sammanhang. Du vill såklart att så många som möjligt ska ha en bra syn på ditt bolag och kanske blir kandidaten du fick tacka nej till en potentiell kund i framtiden, då vill du känna dig säker på att saker och ting avslutades på rätt sätt. Så se till att alltid följa upp ordentligt med alla dina kandidater.

 

Uteslut magkänslan

Vi är designade för att dras till människor som är lika oss själva, och den magkänslan kan göra att du tar in fel person eller missar en stjärna. När du håller i en rekryteringsprocess är det viktigt att du kopplar bort feelingen och går rakt på kompetens och fakta. Även fast kandidaten älskar att spela golf lika mycket som du eller har studerat på samma universitet så betyder inte det att ni kommer få bolaget att växa tillsammans. Det är viktigt med bra dynamik i teamet och det är något som värderas högt bland de allra flesta men tänk på att du inte rekryterar en kompis utan någon som förhoppningsvis ska vara med på resan under en längre tid och skapa fantastiska möjligheter för ditt bolag.

 

  

Skräddarsytt rekryteringsflöde med Teamtailor

Med Teamtailor får du en skräddarsydd överblick på rekryteringsflödet och kan bygga bästa möjliga kandidatupplevelse. Tiden till färdig anställning minskar, samtidigt som du lättare kan delegera arbetet med rekrytering ner i organisationen. Du får en GDPR-säkrad process och kan fokusera på det som gör att du snabbare kan skala upp ditt företag.

”Teamtailor har blivit ett centralt verktyg i QueensLabs tillväxt som hjälpt oss växa med över 100% där ansökningar ökade med 520%. En kombination av bra UX, AI, integrationer och support har bidragit till att övergången har varit smidig och vi snabbt kunde se fördelarna.” Stefan Trailovic, QueensLab.