Du har en bra produkt, genomtänkta försäljningskanaler och en vision att vilja förändra din bransch. Men har du synat din kundupplevelse i sömmarna och gjort hemläxan när det kommer till definiera och designa bolagets viktigaste kundresor? För Martina Klingvall, grundare av Telness, har arbetet med definiera och skapa en bra kundupplevelse varit högst prioriterat.
– Telekombranschen är ju inte direkt känt för att ha bra kundupplevelser, så när jag startade Telness 2016 så såg jag att detta även är en chans att differentiera sig på marknaden och därmed ännu mer viktigt ur ett strategiskt perspektiv. Det är dock ofta enklare sagt än gjort, och kräver en hel del arbete både i form av kultur och konkret strategiskt arbete likt som för alla andra frågor, menar Martina Klingvall.
Är du nöjd med din företagstelefoni? Vi vågar lova att du både sparar pengar, tid och svordomar med telekombranschens mest transparenta utmanare. Ta del av Telness erbjudande till dig som YEoS-entreprenör
5 tips på hur du bygger en bra kundupplevelse
1. Prata med dina kunder och be om feedback.
Att prata med sina kunder och samla in feedback är kanske någonting som låter självklart, men alla på företaget behöver regelbundet få direktkontakt med kunder för att förstå deras verklighet. Det är stor skillnad mellan att se analyser eller presentationer jämfört med att höra kundernas reflektioner och feedback direkt från dem själva.
Hitta ett sätt för alla (eller i alla fall de flesta) på bolaget att regelbundet ha kontakt och prata med era kunder – det skapar en ovärderlig förståelse för er kund och gör det naturligt att tänka ur det viktiga kundperspektivet!
2. Prioritera kunden!
3. Mät och sätt konkreta mål för kundnöjdheten.
- Mät NPS på årsbasis
- Använd feedback från samtliga supportärenden (superbra feedback från kunderna löpande och input till både produkt och faktisk support i dagliga arbetet)
- Gör riktade enkäter till partners och kunder kring specifika frågor (inte att blanda ihop med generella mätningar)
4. Definiera en tydlig kundupplevelse.
5. Definiera och designa bolagets viktigaste kundresor.
- Högst påverkan i volym Vilka kundresor går flest kunder genom?
- Högsta påverkan i betydelse Vilka kundresor är mest avgörande och kritiska för kunden och bor av den anledningen prioriteras?
- Största inverkan på differentiering Vilka kundresor är viktiga för er för att bygga ert bolag? Vilka resor och scenarier kan du TALA OM som USP:s kontra konkurrenter och använda i marknadsföring för att bevisa din enastående upplevelse?
ta på, men mycket handlar om att inte se kundupplevelse, support eller kundnöjdhet som någonting flummigt utan högst strategiskt och jobba med det på samma sätt som andra viktiga områden och KPI:er.