Hon skalade upp familjeföretaget: berättelsen om Nordic Green Foods Joceline Lu

Postat den 9 oktober, 2023
Nordic Green Foods, ett välmående familjeföretag. Till höger, vd Joceline Lu.

Det var en kylig vinterdag när familjen Lu i början av 1990-talet landade i Sverige efter en lång flygresa från Kina. De visste inte vad som väntade dem i det nya landet, men de var fast beslutna att ge sina barn en bättre framtid.

Den yngsta i familjen, Joceline, var bara nio år gammal. Hon förstod inte varför de plötsligt hade lämnat allt de kände till, men hon anpassade sig snabbt till livet i Sverige. Hennes föräldrar hade bestämt sig för att starta ett eget företag efter att ha arbetat hårt i flera år i Kina.

Från hemmakök till livsmedelsindustri

Redan från början insåg Jocelines pappa att det fanns en stor efterfrågan på asiatiska livsmedel i Sverige. Han började experimentera med att göra tofu och andra traditionella rätter i sitt hemmakök. Familjen startade en restaurang och de började i mindre skala att sälja sina produkter till asiatiska butiker i Stockholm.

Joceline växte upp med att hjälpa till i familjeföretaget. Redan som barn fick hon packa tofupaket och hjälpa till med distributionen. Det var ett slitsamt arbete som krävde många sena nätter, men det växte stadigt.

När Joceline blev äldre började hon inse potentialen i familjeföretaget. Hon bestämde sig för att utbilda sig inom ekonomi och marknadsföring för att kunna bidra på ett mer strategiskt sätt. Efter examen från Handelshögskolan i Stockholm var det dags att gå in i verksamheten på heltid.

Familjeföretaget föryngrar ledningen och tiodubblar omsättningen

2017 var Joceline redo att ta över rodret i familjeföretaget, som då hade vuxit till omkring 8 anställda och 8 miljoner i omsättning. Hon insåg att om de skulle ta klivet till nästa nivå behövde de satsa på att utveckla sina egna varumärken och produkter.

För att finansiera satsningen sålde familjen sitt hus och investerade alla pengarna i att bygga en produktionsanläggning i Stockholm. Det var en djärv satsning som innebar många sena kvällar med att bygga fabriken från grunden.

”Det fanns många tvivel på vägen, men det fanns ingen väg tillbaka när vi väl hade sålt huset och köpt fabriken”, säger Joceline.

Satsningen skulle visa sig vara rätt. Efterfrågan på växtbaserade alternativ exploderade och Jocelines varumärke YiPin med egenproducerad tofu blev snabbt en favorit i matbutikernas kylda avdelningar. Idag omsätter Nordic Green Food över 80 miljoner kronor, en tiodubbling på bara fem år.

Framtiden handlar om strategiska förvärv och stärkt styrning

Men Joceline är långt ifrån nöjd. Hon ser en stor potential att utveckla fler produkter inom asiatisk mat, allt från färdiga rätter till nudlar och dumplings. Hon letar ständigt efter nya produktområden som kan stärka Nordic Green Foods position.

Samtidigt lägger Joceline stor vikt vid att skapa en stark företagskultur. Många av de anställda i produktionen är nyanlända invandrare som har fått sitt första jobb hos Nordic Green Food. Joceline hjälper dem med allt från bostad och banklån till att få barnen inskrivna i bra skolor.

”Många har blivit en del av familjen. Det ger en otroligt lojal grupp medarbetare som är villiga att ställa upp när det behövs”, säger Joceline stolt.

Även om hon har byggt upp ett framgångsrikt företag som 30-åring vet Joceline att resan bara har börjat. Hon siktar på att stärka organisationen ytterligare och rekrytera externa styrelsemedlemmar.

”Om tre år hoppas jag att vi har en ännu tydligare position som ledande inom asiatisk mat, kanske genom strategiska förvärv”, säger Joceline.

Jocelines resa visar att med hårt arbete, passion och ett öga för möjligheter kan vem som helst bygga ett framgångsrikt företag. Hennes rötter som invandrarfamilj har gett en stark drivkraft och vilja att lyckas.

”Ge aldrig upp, och kom ihåg att omge dig med människor du litar på och som delar din vision. Då kan man ta sig långt, även när motgångarna kommer.”

>> Läs mer om Yipin på yipin.se

Joceline Lus berättelse fångades den 26 september 2023 hos YEoS verksamhetspartner Grant Thornton, under eventet YEoS Stories, en AW den sista torsdagen i månaden där YEoS alumner och medlemmar lär känna varandras drivkrafter. 
>> Se mer av kommande tillfällen på yeos.se/events