Ljusgårda revolutionerar svensk salladsindustri


Postat den 11 februari, 2020

Andreas Wilhelmsson

Vad får du om du tar en nedlagd träfabrik modell större i Tibro och parar drivet från en visionär VD, med kunskaper och kapital från ett femtontal YEoS-entreprenörer? Andreas Wilhelmsson och Ljusgårda bygger nu på Västgötaslätten utanför Skövde grunden till en klimatcertifierad och grönskande tillväxtresa.

Vi börjar med att backa bandet. Det var för ett par år sedan som Andreas fick upp ögonen för en idé som en trio barndomsvänner börjat experimentera med i mindre skala – inomhusodling av örter i ett garage. Andreas såg potentialen och axlade rollen som VD och fick som första uppgift att sätta teamet som skulle klara av uppgiften att göra Sverige självförsörjande på frukt och grön, samt resa kapital.

Affärsidén är lika enkel som smakrik; storskalig miljöcertficierad vertikal inomhusodling, fritt från alla bekämpningsmedel och med en produktionsprocess som inte släpper ut något annat än värme och syre. I och med att Ljusgårda odlar hydroponiskt (med näringslösning i vatten) behöver grödan inte tvättas, det finns dessutom inga skadedjur och därmed används inga växtskyddsmedel.

“YEoS har gett mig både stark affärsnytta liksom mer mjuka delar”

I den före detta trävarufabriken på 7000 m2 har verksamheten börjat spira på nytt – inom något år kommer hela ytan att används för odling.

– Jämför vi exempelvis vår närodlade rucola med den italienska, så är det enorm skillnad. Den italienska rucolan behöver besprutas eftersom den växer på friland, den skördas ofta med maskiner och skall därefter gå med lastbil genom halva Europa innan den tvättas och packas om i Sverige. Vi har kapat bort alla mellanhänder och det tar bara några timmar från packning till leverans.

Vilka givna fördelar finns då med att vara etablerade i Västra Götalandsregionen?

– Det är jätteunderskattat. Folk tror att det skulle vara svårt, men det är en stor fördel. Det finns lite mindre tillgång av saker, men du får också mer stöd när du samverkar. Livskvaliteten är högre här och det är billigare att leva gott. I Tibro blir vi dessutom ett av de snabbaste växande företagen på orten och har redan nu börjat skapa arbetstillfällen. Kostnaderna för att hyra lokaler är klart lägre här, samtidigt som vi drar nytta av att finnas i ett område som är nära flera storstäder.

Vad har YEoS som nätverk gett?

Att satsningen är på allvar råder ingen tvekan om. Planerna är stora och både kapital och avgörande kompetens finns kopplat till bolaget idag.

– Oavsett vilka frågor som dyker upp så har jag tillgång till extremt duktiga människor, den resa vi gör idag med Ljusgårda hade inte varit möjlig utan de kontakter, insikter och pepp som YEoS för med sig. Det har också lett till att en mängd nya delägare kommit till bolaget, liksom ett produktionsråd, ett marknadsråd och en extern styrelse –  människor och entreprenörer som vill vara med och driva utvecklingen framåt.

– YEoS har gett mig både stark affärsnytta liksom mer mjuka delar som den energiboost man får och möjlighet att få perspektiv på sin verksamhet. Om fem år så är den nuvarande fabriken för Ljusgårda i full rullning och förhoppningsvis har vi hunnit bygga några till. Jag är fortfarande drivande och VD för Ljusgårda men då är vi uppe och snurrar en bra bit över 100 miljoner i omsättning, menar Andreas Wilhelmsson

Det är lätt att fokus hamnar på de stora framgångarna, men ofta är det i de tuffa stunderna som de stora lärdomarna dras.

Andreas resa som entreprenör började i ung ålder. Som 17-åring lyssnade han till en föreläsning med en entreprenör, vilket öppnade en helt ny värld. Kort därefter startade Andreas sin första enskilda firma som sedan blev till en webbyrå med fokus på att bygga webbsidor och e-handelslösningar. Företaget tackade ja till alla uppdrag – några för många skulle det visa sig – då lönsamheten inte följde med. 2013 gick bolaget i konkurs.

YEoS Summit – en värdeskapande konferens

– Jag minns så starkt hur jag i den vevan var med på YEoS årliga konferens YEoS Summit och hur jag satt där med ett sjunkande bolag som var på väg att gå omkulll. Ett av passen var en föreläsning om hur många entreprenörer håller upp en fasad om att företaget går bra, trots att sanningen är tvärtom. Det ledde till att jag vågade öppna upp mig, och fick massiv stöttning direkt.

– Det var en väldigt jobbig period. Jag såg mitt företag som min identitet, vem var jag när jag inte hade mitt företag längre?

Genom relationerna med andra entreprenörer så blev inte svackan djupare än att den gick att komma ur. Många av de människorna kom sedan att spela en avgörande roll för det företag som nu växer upp “ute på Schlätta” i Västergötland.

Cirkeln sluts nu då YEoS stora tillväxtkonferens YEoS Summit 2020 kommer till Skövde den 8-10 maj, med en smakfull mjukstart i form av ett studiebesök med middag hos Ljusgårda.


Namn, ålder och ort: Andreas Wilhelmsson, 29, Hjo
Bolag: Ljusgårda AB
Grundare: Andreas Wilhelmsson, Erik Lundgren, Magnus Crommert och Christoffer Barath.
Antal anställda: 15 personer, motsvarande 10 heltidstjänster
Omsättning: Prognos för 2020: 10 miljoner, prognos för 2024: 100 miljoner.
Andreas bästa tips till en ung människa: Dröm stort men börja smått!

Läs mer om Ljusgårda på www.ljusgarda.se