Månadens Entreprenör – Tilda Forsgren

Postat den 21 december, 2016

Som högaktuell med en lansering av en komplett produktserie för ögonbryn, webbshop och 12 ”brow bars” i 5 olika svenska städer så har Tilda Forsgren snabbt hittat en lyckad nisch med sitt bolag Rapide for Brows .

–        Vi vill bli ledande skönhetskedjan på marknaden med innovativa behandlingar.

15628616_10153965566362257_194843844_o

Uppvuxen i Katrineholm med en mamma som är entreprenör och frisör och med bakgrund inom event och skönhet på L’oréal så fick Tilda tidigt en bra skolning in i branschen.

–        Jag fick mitt drömjobb som 21-åring och åkte runt i Sverige och höll kurser i försäljning och skönhet. Jag gillade det för att jag var anställd med fria tyglar och fick förtroende av cheferna. När mamma sen sa att hon tröttnat på att driva frisersalonger ensam i Katrineholm bestämde vi oss för att göra någonting tillsammans. Enligt oss hade Skönhetssalongerna stått stilla i utvecklingen sen 1980. Jag köpte in mig i hennes salonger och eftersom vi alltid varit intresserade av trender drog vi till London för att spana in det senaste. På flyget på vägen hem bestämde vi oss för att starta skandinaviens första frans-och brynbar.

Hur var mottagandet?

-Trots att trådning är en av världens äIdsta hårborttagningstekniker fick vi i början visa kunderna hur det fungerade. Bara genom att gå förbi våra öppna Frans & brynbarer blir folk inspirerade att testa. Nu tre år senare har det blivit ett begrepp att ”gå och tråda sig”.

 Ni öppnade er första salong i Nacka Forum i nov 2013, hur var processen från en liten salong Katrineholm till Sveriges första brynbar i en premium-galleria? 

–  I oktober lyfte jag luren hemifrån vardagsrummet och började ringa, jag fick bara en massa nej eftersom de inte tog in familjeägda företag utan bara ”internationella koncept”. Jag lade på, gjorde om mitt säljmanus och en månad senare hade vi A-läge i en av Sveriges största shoppinggallerior. Sedan dess har jag ej lyft luren – de ringer mig.

Vad är speciellt med er affärsmodell?

– Det är en tjänst du ej kan köpa på nätet samt är beroendeframkallande  hos kunden. Vi tar många drop-in kunder för att sedan ha dem tillbaka var 3-4 vecka för ny behandling av frans-och bryn. Vi vill ha ett attraktivt pris som är tillgängligt för alla vilket gör att vi har kunder mellan 15-90 år. I jämförelse med en vanlig salong är vi hårt nischade och ligger på centrala platser där vi alltid finns tillgängliga.

Du använder dig mycket av sociala medier?

– Ja, där ligger vi i Sverige efter lite tycker jag. Många företag har ej fattat vikten av att ha ambassadörer för sitt varumärke. Jag fungerar idag som ambassadör, ansiktet utåt  för Rapide och är även ansvarig för utbildning av personal, produktutveckling och marknadsföring. Men som entreprenör är det svårt att beskriva vad man gör. Jag gör allt ifrån byggnation, springer på möten, planerar, organiserar och är hands on dygnet runt. Idag är det totalt 43 anställda.

Hur är prognosen på branschen i Sverige just nu? 

– Skönhetsbranschen har ej nått sin höjdpunkt ännu, är man sugen på att ge sig in i den så finns det mycket kvar att utveckla!

 

15592404_10153965252752257_1001266724_n 15609128_10153965252777257_2141018762_o 15609037_10153965489132257_1334175296_o

 

Tildas 6 bästa tips som hjälpt henne bygga bolag snabbt:

1. Din bankkontakt och revisor ska vara valda med omsorg och bli dina bästa samarbetspartners. När man gör fel val kan det sluta illa.

2. Avsätt tid för sociala medier och marknadsföring i tidigt skede.

3. Var noggrann med rekrytering. Ta hjälp med det om du kan, för att hitta rätt nyckelpersoner till ditt team. Jag förstod inte vikten av HUR viktigt det var när jag startade. En felrekrytering kan kosta mycket och skada både dig och företaget.

4. Det är oftast när jag vill ge upp allt,  som jag brukar komma framåt, man måste lära sig att sluta vara rädd för motgångar.

5. Skapa ett ansikte utåt för företaget, någon eller något kunden kan relatera till, så jobbar man mycket utomlands.

6. Våga släpp taget och åk på semester då och då eller boka in saker som inspirerar dig. Det är när vi får slut på inspiration som vi tappar suget på att jobba.

 

15658218_10153965566367257_649722028_o

FAKTA

TILDA FORSGREN

Ålder: 26

Bor: Katrineholm

Familj: Föräldrar, 6 syskon och blivande man

Intressen: resor, mode, inredning, restauranger och att skriva