Glimtar från YEoS AW hos Grant Thornton
YEoS AW hos Grant Thornton, en kväll om att bygga framtidens bolag[/caption]Vilken kväll och vilka intryck vi tar med oss från måndagen 11 april! Som gäster hos vår verksamhetspartner Grant Thornton fyllde YEoS sprillans nya lokaler på Kungsgatan i Stockholm med över 50 YEoS-entreprenörer. Temat för kvällen var "Vi som bygger framtidens bolag" och i panelen berättade Tom Johansson, Adam Vikström och Amanda Lilja om sina bolagsresor och att bidra till hållbar förändring. Hur skapar man förändring, och hittar rätt väg att göra det i sitt bolag? Grant Thornton har på många sätt hållbarhet som en hjärtefråga, och lyfter under kvällens introduktion budskapet att ansvarstagande entreprenörer och tillväxtbolag är framtidens bolag.[caption id="attachment_2867" align="alignnone" width="800"]
Adam Vikström, Amanda Lilja, Tom Johansson
Hört från scenen
Nedan följer några väl valda ord som yttrades under panelsamtalet, om hur entreprenörerna bakom FeedbackFrog, Hooked Foods och Deligate på olika sätt möter hållbarhetsfrågan i sina respektive verksamheter.Amanda Lilja, FeedbackFrog"Jag skulle säga att vi är en del av ett ekosystem som bidrar till att mer hållbara produkter skapas och produceras. Genom att testa med rätt målgrupp under utvecklingen minskar reklamationer och felköp i ett senare led. Sedan är det klart att impact även är ett säljargument gentemot investerare och kunder, men det finns ingen motsättning i det och att samtidigt bidra till positiv förändring. Leverantörer, investerare - många aktörer vill göra sitt avtryck idag".Tom Johansson, Hooked foods:"Visst finns det en hype inom foodtech, eller kanske framförallt om vi ser till de investeringar som görs inom branschen; de bygger mer på potential än nuläge. Men jag tycker också att hypen är befogad, eftersom potentialen är enorm. Idag görs fortfarande väldigt lite inom livsmedelsbranschen, och där vill vi vara en kraft som bidrar till förändring. För mig har det verkligen varit en drivkraft under utmanande perioder att veta vilken skillnad vi kan göra".Adam Vikström, Deligate. "Vi har sett alla varianter av motiv och drivkrafter ute hos våra kunder. Vissa handlare är väldigt framåtsträvande och investerar gärna i lösningar för att de ser ett gemensamt intresse och brinner för att minska matsvinn. Andra är fortfarande mer renodlat affärsfokuserade, det vill säga "goda syften" är inte anledning nog om vi inte kan visa på tillräckligt stor nytta i form av sparade kronor och arbetstimmar med våra tjänster. Någon stans ligger ju framgången i en kombination av de två perspektiven."
Takeaways
Några teman som återkom i diskussionen, både från panelen och uppsnappat i minglet, är;
- Kroka arm med kunder, leverantörer och investerare. Visionen mot mer hållbara alternativ och tjänster är något som de flesta är intresserade av idag, och ni måste inte ha alla svar på en gång; men använd visionen och ta hjälp av andra för att nå dit.
- Att sluta upp kring en tydlig vision och ett större syfte är ofta en otroligt stark motivation internt. Gör er vision till en kultur inom bolaget för att bygga er teamkänsla.
- Ibland är det inte tydligt direkt hur ni kan bidra till förändring eller vilken typ av impact ni vill göra, men ofta kan själva medvetenheten och att tänka ett varv extra göra att ni utvecklar ert sätt att docka in i hållbarhetsperspektivet efterhand.
Tack Grant Thornton, medlemmar och vänner för en magisk kväll!
Monika Wannholm, Grant Thornton
Adam, Amanda och Tom i panelen
Över 50 YEoS-entreprenörer deltog
Fredric Tegebro, YEoS, axlar moderator-rollen
Ett community för tillväxt som människa och entreprenör
Tillsammans får vi varandra att vi sikta högre, skratta mer och drömma större.