Salladsentreprenören som växer med YEoS

Postat den 9 mars, 2022

70 % av den frukt och grönt vi äter i Sverige idag är importerad, men sju av tio konsumenter vill köpa svenskt! I Tibro på Västgötaslätten växer bolaget Ljusgårda så det knakar, med sallad du kan äta med gott samvete året om. 2017 föddes embryot till Ljusgårda som hobbyodling i ett garage, kapital restes och idag står en fabrik på 7 000 m2 i full produktion. Nu storsatsar bolaget med ytterligare 18 000 m2 fabriks- yta som skall göra att målet att bli marknadsledande i Europa inom inomhusodling kan nås.

– Vi styr det som Ted Gärdestad sjunger om: sol, vind och vatten, så att vi kan leverera svensk sallad odlad inomhus året om. Vi börjar nu med Sverige och har siktet inställt på Norden och Europa, säger Andreas Wilhelmsson, VD.

Entreprenören Andreas Wilhelmsson blev medlem i YEoS för mer än tio år sedan, en resa kantad av såväl framgång som motgångar.

– Ljusgårda hade aldrig varit det det är idag utan YEoS och jag hade än mer aldrig varit där jag är idag, utan YEoS. Jag var medlem när mitt första bolag tog fart och senare gick i konkurs. Nu har vi byggt Ljusgårda både med kapital, leverantörer och tips och råd från människorna jag lärt känna genom YEoS. Det har betytt enormt mycket, säger Andreas Wilhelmsson

VÅGA TÄNK 10 X NÄR DU ÄR I STARTFASEN!

– Dröm stort och börja smått. Våga tänk 10 x – 10 gånger större med din idé. Anledningen till det är om du bara tänker 10 % större så utgår du från det du redan har idag och försöker bli lite bättre. Tänker du 10 gånger större får du börja från blankt papper. Med den stora planen, ställ dig samma fråga varje dag – vad kan jag göra som tar mig ett steg närmare den stora planen, avslutar Andreas Wilhelmsson.