Emil Holmqvist
Emil Holmqvist: Från garageprojekt till 60 miljoner i omsättning
Hur gör man för att gå från ett sidoprojekt i familjens garage till att driva ett av Sveriges snabbast växande skönhetsvarumärken? Emil Holmqvist, VD och medgrundare av Hickap, har tillsammans med sin syster Wilma gjort det många influencers drömmer om, när de kunnat kapitalisera på sina följarskaror. Med en innovativ marknadsföringsstrategi och smarta partnerskap har syskonen tagit Hickap från startup till ett bolag med över 60 miljoner i omsättning på bara några år, med fortsatt stark tillväxt i sikte.
Från garaget till global expansion
Hickap startade 2016 som ett "källarprojekt", där Emil och Wilma packade ordrar för hand med hjälp av sina föräldrar. Produkten var sminkborstar, och genom sin följarskara på sociala medier kunde de snabbt få genomslag. Den tidiga framgången attraherade investerare, och 2020 gick Svenska Krämfabriken in som delägare med 50 procent. Med denna investering kunde Hickap expandera sortimentet till makeup, hudvård och accessoarer, och produkterna tillverkas nu i Borlänge.
"Vi ser hela tiden till att vara snabbfotade och testa nya trender," säger Emil, som med innovativ approach till marknadsföring, inklusive tidiga satsningar på TikTok har lyckats nå sin målgrupp på nya sätt.
Inget slår en stark kundrelation
Bolaget har en stark digital närvaro och hög aktivitetsnivå när det kommer till annonsering, men kundfokuset är tydligt. ”Kundens röst är avgörande – Att förstå och lyssna på sina kunder är en av de viktigaste faktorerna för framgång. Det är deras behov, feedback och önskemål som styr utvecklingen och förbättringen av produkterna. Att ha ett starkt community bygger både lojalitet och långsiktig framgång. Även om ett bolag har världens bästa annons så kan de inte slå ut det.”
YEoS - en plats för både inspiration och personlig utveckling
Det som har påverkat Emil mest inom YEoS är den stöttande atmosfären. "Innan jag gick med trodde jag att det mest handlade om framgång, men det är minst lika mycket om motgångar där vi hjälper varandra att ta oss igenom dem." För Emil har YEoS blivit en plats där han kan hitta nya perspektiv och utvecklas – både som entreprenör och individ.
"YEoS för mig är ett unikt nätverk som ger mig möjlighet att växa både personligt och professionellt. Genom att samla likasinnade individer med olika bakgrunder men med samma drivkraft kan jag utbyta idéer, få inspiration och lära mig av andra som går igenom liknande resor. Det handlar inte bara om affärer utan även om personlig utveckling, vilket är något jag verkligen uppskattar.”
Framtidsvision: Global expansion och fortsatt tillväxt
Hickap är nu på god väg att bli ett globalt skönhetsvarumärke. Under 2023 lanserade bolaget hela 30 nya produkter och tog klivet in på den danska marknaden, med siktet inställt på fler europeiska länder. Med sin snabba tillväxt och höga vinstmarginaler står Hickap ut bland influencer-drivna varumärken, och Emil ser en framtid där bolaget expanderar ännu mer internationellt.
Vikten av att hålla fokus
”Som entreprenör har man ofta många idéer på nya projekt och bolag man vill starta. Men för mig har det verkligen visat sig att när man lägger all sin tid och energi på ett bolag ger det som bäst resultat. Hellre ett framgångsrikt bolag än tre halvdana, avslutar Emil.
Fakta
Namn: Emil Holmqvist
Företag: Hickap
Ort: Stockholm
Ålder: 30
Omsättning: 62 msek (2023)
Länk till Hickap