Hanna Lauste
Hanna Lauste: Från studentidé till ett femtech-företag som revolutionerar mensskydd
Hanna Lauste, medgrundare och VD för Herbox, har på bara några få år tagit sin idé från en insikt på ett universitetscampus i San Diego, till att leda ett av Nordens snabbast växande femtech-företag med över 10 miljoner i omsättning. Herbox erbjuder kostnadsfria mensskydd via smarta dispensers och har redan installerat dem på över 6000 toaletter i Sverige, Danmark, Holland och flera andra europeiska länder. Men vägen dit var långt ifrån självklar. När YEoS kom in i bilden blev det ett välkommet tillskott av likasinnade som öppet och ofiltrerat hjälper varandra att nå framgång.
”Jag tror att vara entreprenör verkligen handlar om att våga kasta sig ut, att inte vänta på att ha alla svar. Det mesta lär man sig på vägen”
Fröet till Herbox såddes i San Diego
Idén till Herbox föddes under Hannas studietid i San Diego 2019. Tillsammans med sin medgrundare, Linn Rosenqvist, reagerade hon på hur vanligt det var att kvinnor saknade tillgång till mensskydd på offentliga toaletter, även på ett så stort campus. ”Vi insåg att detta var ett globalt problem som många kvinnor kunde relatera till, och vi såg ett behov av en hållbar lösning,” berättar Hanna. Lösningen? Smarta dispensers med en tidsfördröjning för att motverka överanvändning, vilket gör det både enkelt och kostnadseffektivt för företag och skolor att erbjuda gratis mensskydd.
Från kaos till struktur – att bygga en organisation
Att gå från att vara två grundare i ett "organiserat kaos" till att leda ett team på 10 personer innebar en stor omställning. ”Det var en utmaning i början att få på plats alla de strukturer och rutiner som krävs för att medarbetarna ska trivas och för att bygga ett välmående team,” erkänner Hanna. Idag har Herbox en tydlig företagskultur och strukturer som gör att teamet kan fortsätta växa och utvecklas tillsammans. ”Nyckeln till snabb tillväxt är verkligen att ha ett starkt team som delar samma vision och vilja att springa snabbt tillsammans.”
Snabb tillväxt och expansion i Europa
Sedan lanseringen 2021 har Herbox haft en snabb tillväxt. "Vi har gått från en idé till att utrusta över 6000 toaletter och vunnit upphandlingar med över 40 kommuner. Vi har dessutom ingått avtal med stora aktörer som SKF, Liseberg och Lindex," säger Hanna. Företaget har fått mycket uppmärksamhet i media och vunnit flera priser, vilket bidragit till en snabb omsättningsökning. I slutet av 2023 hade teamet vuxit till 10 personer. Målet är att fortsätta expandera internationellt och bli både den ledande och självklara aktören i hela Europa, men också är med och skapar historisk förändring och förändra en hel samhällsstruktur där tillgång till fria mensskydd ska bli lika självklart som toalettpapper på alla toaletter.
YEoS – en trygg plats att växa på
För Hanna har YEoS varit en ovärderlig del av hennes resa som entreprenör, där hon fått tillgång till en mängd likasinnade människor som bollplank. "YEoS är för mig ett nätverk fullt av drivkraft, inspiration och kompetens. Det känns som ett stort, tryggt gäng av vänner," säger hon. Under hennes första YEoS-resa till Lissabon fick hon känna på den gemenskap som nu blivit en viktig del av hennes entreprenörsresa. "Det är klimatet och relationerna som är så unika – alla är öppna och hjälpsamma, och man får ut så mycket av att vara med."
YEoS har inte bara bidragit med inspiration, utan också med konkreta lösningar på affärsutmaningar. "När jag funderade på att ta in kapital och inte visste var jag skulle börja, vände jag mig till YEoS-medlemmar. Utan deras hjälp hade jag aldrig varit där jag är idag," säger Hanna.
En resa fylld av lärdomar
Hannas entreprenörsresa har varit fylld av både framgångar och utmaningar. En av de största lärdomarna hon tagit med sig är att våga lita på sig själv. "Att våga är avgörande, och det har verkligen gett oss möjligheten att växa snabbt. Jag hoppas att vår resa kan inspirera fler kvinnor att följa sina drömmar och starta egna företag. Både jag och min medgrundare Linn älskar att driva bolag, att kunna skapa förändring men också friheten det ger, så oavsett om vi driver Herbox, gör någon utgrening från det, eller startar något helt annat i framtiden kommer jag alltid vara entreprenör.”
För Hanna handlar Herbox inte bara om affärer, utan också om att skapa en positiv förändring i samhället. ”Att lita på magkänslan har blivit väldigt viktigt för mig. Som entreprenör får du många tips och råd, men i slutänden måste du lyssna till din egen röst när du står inför stora beslut,” avslutar hon.
Fakta
Namn: Hanna Lauste
Företag: Herbox, grundat 2021 tillsammans med Linn Rosenqvist
Ort: Göteborg
Ålder: 28 år
Antal anställda: 10 personer
Antal toaletter utrustade: 6000+ i Sverige, Danmark, Holland och flera andra europeiska länder
Omsättning: Över 10 miljoner, mångdubblad under 2023.
Länk till Herbox