Tilda Nordh

Rapide
|
Stockholm


Tilda Nordh: entreprenören bakom succén Rapide

För Tilda Nordh har entreprenörskapet alltid handlat om att skapa något eget och våga bryta ny mark. Som grundare av Rapide, Nordens ledande kedja av brow bars, har hon byggt ett företag som idag omsätter 41 miljoner kronor och förändrat hur vi ser på skönhet. Resan startade utifrån en djupt intresse och kärlek för skönhet och en stark inspiration från hennes mamma. "Min mamma har alltid visat mig att livet är som ett smörgåsbord och att jag kan designa det liv jag vill leva," berättar Tilda.

Startade med en idé om tillgänglighet

Tilda såg tidigt ett tomrum på den nordiska marknaden. Efter att ha jobbat som utbildningsansvarig för L'Oréal Paris Sverige och utbildat sig till hudterapeut, bestämde hon sig för att förändra skönhetsbranschen. "Jag ville göra skönhet mer tillgängligt för alla," berättar hon. Tillsammans med sin mamma grundade hon Rapide år 2013, ett koncept fokuserat på ögonbryn – ett område där hon snabbt insåg att det fanns en stor efterfrågan.

Växte från en till 20 brow bars

Men vägen till framgång var inte enkel. Att försöka förändra köpbeteendet i en traditionell bransch innebar stora utmaningar. "Jag insåg snabbt hur mycket tid och resurser det tar att rekrytera och bygga team," säger Tilda. Det avgörande steget kom när de anställde sin första operativa chef. "Det gjorde att vi kunde fokusera på att utveckla konceptet och expandera."

Idag har Rapide 20 brow bars runt om i Sverige och Danmark med cirka 90 anställda under högsäsong. Företaget omsätter runt 41 miljoner kronor och Tilda har inga planer på att stanna där.

Hur vet man att man är rätt ute?

Många människor drömmer om att lyckas som entreprenör. ”Fundera gärna på om du är beredd att leva och andas ditt företag dygnet runt i ett par år. Alla kan ha en bra affärsidé, men genomförandekraften är det som avgör om det funkar och hur långt du kommer att ta det. Det är det mest lärorika och spännande en människa kan få uppleva karriärmässigt, och du får framför allt bestämma själv.

Så hur vet man om man är rätt ute?

Det första stora tecknet på att Rapide skulle lyckas kom redan under öppningsdagen för deras första brow bar i Nacka Forum. "Fem minuter efter öppning var alla stolar fulla. Jag stod med en kund och insåg att vi verkligen hade träffat rätt."

Rapide har fortsatt sin expansion genom ett nischat erbjudande: skräddarsydda ögonbrynsbehandlingar med den urgamla tekniken trådning och en egen produktkollektion. Affärsmodellen har visat sig vara skalbar, och företaget har snabbt expanderat till att omfatta flera nordiska städer.

Långsiktiga mål: 100 miljoner och exit

Tilda har stora planer för framtiden. Målet är att Rapide ska vara top of mind för alla som vill ha de bästa ögonbrynen, både för behandlingar och hemmaprodukter. "Vi har en stark tillväxtstrategi som ska ta oss från dagens 41 miljoner till 100 miljoner kronor i omsättning, samtidigt som vi bibehåller en stabil lönsamhet."

På lång sikt drömmer Tilda om att göra en exit. Hon ser framför sig att sälja en majoritetsandel och behålla en minoritet, för att sedan fortsätta som ansiktet utåt och utveckla produkter. "Jag vill också ha mer tid för personlig utveckling och investera i mig själv," säger hon.

Utmaningar och lärdomar

Tilda har lärt sig mycket under sin resa som entreprenör, särskilt vikten av att omge sig med rätt personer och fatta snabba beslut. ”Vi skulle ha anställt erfarna nyckelpersoner tidigare och varit mer noggranna med vilka vi tog in som delägare,” säger hon. Behåll ditt ägande i så stor och så lång utsträckning som det är möjligt. En annan viktig lärdom har varit att anställa långsamt och avskeda snabbt. ”Det är farligt att låta fel personer sitta kvar för länge i avgörande roller. Se till att välja samarbetspartners med omsorg, våga tänka stort och se om de hänger med, annars byt. Omge dig med personer som tror på entreprenörsledda bolag”.

De senare har hon kommit att hitta i YEoS.

YEoS – Ett ovärderligt nätverk

”YEoS är en gemenskap jag alltid vill komma tillbaka till. Det starkaste intrycket är kraften i att likasinnade människor kan stötta och lyfta varandra. Utan YEoS hade jag inte fått lika mycket självförtroende och skinn på näsan som ung tjej i en ledande position!”

Om entreprenörskap och stresshantering

Att driva företag kommer ofta med förhöjda stressnivåer, något som Tilda tagit extern hjälp för. ”Idag vet jag att min framgång är resultatet av alla problem jag har löst.”

För att hålla sig i balans försöker Tilda stänga av helt när hon är ledig. ”Jag tar en lång, varm dusch varje dag efter jobbet och undviker att prata jobb med familjen på fritiden.”

Framtiden för skönhetsbranschen

Skönhetsbranschen fortsätter att växa, och Tilda ser en spännande framtid för Rapide. "Vi är pionjärer inom vår nisch och ser en enorm potential framåt. Vi måste fortsätta vara relevanta och ständigt anpassa oss till konsumenternas behov. Att balansera det digitala och fysiska blir avgörande för vår framgång.”

Fakta

Namn: Tilda Nordh
Ålder: 34 år
Företag Rapide for Brows
Ort: Stockholm/Katrineholm

”YEoS är en gemenskap jag alltid vill komma tillbaka till. Det starkaste intrycket är kraften i att likasinnade människor kan stötta och lyfta varandra. Utan YEoS hade jag inte fått lika mycket självförtroende och skinn på näsan som ung tjej i en ledande position!”

Länk till Rapide

Tilda Nordh
Vill du också bli en del av YEOS?