Månadens entreprenör

Postat den 30 augusti, 2016

INTERVJU MED CAMILLE SUCASAS

Camille Sucasas Gottfridson startade 2013 företaget Macacos med sin mamma Andrea Sucasas Gottfridson och sin bror David Sucasas Gottfridson. Tanken var att importera superfrukten acai till Sverige från Brasilien men efter en resa till Amazonas utvecklades snabbt konceptet till att inkludera även andra brasilianska superfrukter. Idag kan man köpa Macacos produkter både på caféer, gym och ICA. Camille var med på Veckans Affärers lista över supertalanger i år och sitter med sitt bolag på Nasdaqs inkubator för kvinnliga entreprenörer. YEoS har tagit temperaturen på Camille och pratar morgonrutiner, superfrukter och ambulansbåtar i Amazonas.

 

Sucasas

 

Berätta om ert företag Macacos, vad är det ni gör?

Macacos importerar superfrukter från Amazonas till Sverige. Vi har byggt vårt koncept helt kring några brasilianska frukter som har tre gemensamma nämnare: de är goda, nyttiga och kommer från Amazonas. När vi startade bolaget tänkte vi att konceptet skulle handla endast om superfrukten acai, men nästan direkt bestämde vi oss för att utöka konceptet till fler brasilianska superfrukter. Idag har vi produkter med Acai, Acerola, Guarana, Caja och Graviola. Målet är att ha åtta olika frukter som kompletterar varandra både till egenskap och smak. Våra produkter säljs både i matbutiker och på så kallad food service, till exempel gym, caféer och liknande.

Hur kom det sig att ni startade Macacos?

Vi har alltid varit väldigt entreprenöriella i familjen och diskuterat idéer vid middagsbordet. När jag pluggade på Handels i Stockholm ville min mamma starta en juicebar. Vi hade båda märkt att hälsotrenden växte och blev allt mer populär och under våra diskussioner kom acai upp. Vi hade en personlig anknytning till acai eftersom min mamma kommer från Brasilien och där är acaibowls väldigt populärt, ungefär som varmkorv och fikabröd här i Sverige. När vi var i Brasilien åt vi alltid det och älskade det.

Vi diskuterade fram och tillbaka och kom fram till att istället för att starta en juicebar skulle vi fokusera på acai eftersom det då inte fanns i Sverige och eftersom vi tyckte så mycket om det! Vid vår första företagsresa till Amazonas träffade vi indianer som lät oss smaka på flera andra superfrukter och berättade om deras egenskaper, vad de kunde hjälpa mot och hur de använde de här frukterna. Där och då bestämde vi oss för att utöka konceptet så att det idag istället handlar om Brazilian superfruits.

Hur många jobbar på företaget idag?

Jag, min mamma och min bror är majoritetsägare. Sedan har vi en heltidsanställd och några praktikanter.

Vad är din roll på bolaget?

Jag är ansvarig för den operativa verksamheten. Det innebär att jag hanterar väldigt många olika saker, från beställningar och kunder, till marknadsföring och försäljning.

När var det krisigt?

Att driva företag är som en tentaperiod som alltid tar slut tycker jag. Det kommer alltid upp nya problem. Det kändes lite tufft i början när vi skulle sälja fryst acai men inte hade råd att använda en tredje part för att leverera de frysta varorna. Vi fick själva åka runt och leverera, vilket var väldigt tungt och ibland hade vi till och med svårt att få in varorna till caféet eller butiken. Det var en jobbig period. Men allt eftersom vi har växt har vi kunnat ta in leverantörer och det känns fantastiskt när man tar sådana kliv framåt!

Ni tog nyligen in en investering, berätta mer!

Vi kom tidigt fram till att vi gärna ville ha in erfarenhet från livsmedelsbranschen. Det var lite som ödet, samma vecka som vi hade pratat om just det träffade vi en investerare på Connect som både hade arbetat med egna bolag och på Red Bull. Han blev vår första investerare och var sedan med i processen med att få in övriga tre investerare. De har alla bra nätverk, relevant erfarenhet och brinner för produkten. Det är mitt främsta tips till andra entreprenörer när de ska ta in pengar: definiera vilken typ av profil du vill ha. Jag tycker att man ska fokusera på ”smart capital”, att man klickar med personen och att hen kompletterar teamet. Det måste kännas bra i magen!

Var Macacos ditt första bolag som du startade?

Macacos är faktiskt mitt andra företag. Mitt första bolag var ett UF-bolag som jag drev vidare med en vän. Vi sålde snygga, ergonomiska ryggsäckar där vi hade tagit in en naprapat som hjälpte oss utforma modellen.

Jag tycker att starta ett företag är en helt annan sak än att ha idéer, men tack vare att jag hade startat mitt UF-bolag kändes det helt naturligt att starta Macacos. Jag hade redan bestämt mig för att aldrig vara anställd på ett bolag.

Hur kommer det sig att du bestämde dig för att aldrig ta anställning?

Det är många olika aspekter av företagandet som tilltalar mig helt enkelt. Jag gillar snabba resultat, jag tycker det är kul med en idé som blir verklighet. Sedan gillar jag utmaningar, som entreprenör är det utmaningar varje dag, vilket tar mycket energi, men jag gillar det. Jag vill pushas att göra saker som är lite läskiga, så att jag måste vara modig, det tror jag man utvecklas av.

Sedan har såklart min uppväxt stor betydelse. Jag är uppvuxen i en entreprenöriell familj vilket har påverkat mig. Min mormor och morfar drev företag tillsammans, mamma och pappa drev företag ihop och nu kör jag Macacos med min mamma och bror.

Ni har alltså ofta drivit familjeföretag, vilka är för- respektive nackdelarna med att arbeta med syskon/föräldrar?

Fördelen är att vi i vårt fall har samma ambitioner och lika mycket motivation. Vi vill nå ett gemensamt mål och jag tror aldrig att vi kommer att ge upp. Motivationen kommer från barndomen. Dessutom kommer man alltid att bråka i ett företag, men i och med att vi är familj vet jag att vi alltid kommer att bli sams. Det tredje skulle jag säga är att vi jobbar medan vi umgås också, vilket innebär att vi jobbar dubbelt så mycket som om vi inte drev det tillsammans. Vi gillar att umgås helt enkelt!

Jag upplever att det är få nackdelar med att arbeta med min mamma och bror, men ibland kan man hamna i de roller man har som familj. Vi arbetar aktivt med att undvika detta. Exempelvis kallar jag inte vår VD för “mamma” på kontoret utan försöker säga “Andrea” istället. Men det är inte alltid lätt!

Hur ser en vanlig dag ut för dig?

En vanlig dag vaknar jag runt 6.30 och då sätter jag igång min morgonrutin. Min morgonrutin består av ett par moment. Först dricker jag ett glas vatten medan jag skriver ner mina mål. Sedan mediterar jag i 10 minuter och lägger 5 minuter på tacksamhet och 5 minuter på affirmationer.

Efter min rutin äter jag frukost (helst Acaibowl) och drar igång dagen. Antingen springer jag runt på möten eller arbetar jag från kontoret. Vanligtvis arbetar jag antingen rätt sent och går och lägger mig direkt när jag kommer hem, eller så går jag från jobbet lite tidigare och träffar vänner eller tränar.

Du har en väl utarbetad morgonrutin, hur kommer det sig?

Jag har läst mycket om framgång och om vilka gemensamma faktorer man kan se för framgångsrika människor. En sak de har gemensamt är just en väl inarbetad morgonrutin. Jag läste på om olika rutiner och kom fram till min egen variant som fungerar bäst för mig, idag är jag noga med den för jag mår jättebra av den! 

Macacos är ett hälsoföretag, har det påverkat din inställning till hälsa?

När vi startade Macacos var jag ofta sjuk, men sedan vi drog igång lever jag mer hälsosamt. Jag har börjat med yoga, läser på mycket inom området, men jag äter också hela tiden våra produkter och både min mage och mitt immunförsvar har blivit mycket bättre. Vi lever vårt varumärke kan man säga, och än så länge har jag inte tröttnat på våra produkter, det finns så många olika saker man kan göra med dem!

Vad har ni för mål det närmaste året?

Vi ska fortsätta Macacos etablering i Norge, Danmark och Sverige och lansera vår nästa produkt som är en ny kategori. Sedan kommer vi arbeta vidare med vårt välgörenhetsprojekt och målet är att ha minst en ambulansbåt i Amazonas. När vi var där pratade vi med lokalbefolkningen och de saknar sjukhus och vårdcentraler i stora områden, det är långa avstånd i Amazonas. Vi bestämde oss för att ha det som vårt välgörenhetsprojekt och idén är att vi ska bygga en ambulansbåt som kan täcka ett större område och ge vård på väg till sjukhuset. Vi kommer lägga upp lite videoklipp på youtube under arbetet med båten som byggs med pengar som vi bland annat får in genom att sälja armband med kärnor från acai. De säljs hos vissa av våra återförsäljare, nu under hösten kommer de börja säljas på Waynes Coffee till exempel!

 

__________________________________________________________________________

FAKTA
__________________________________________________________________________

Camille Sucasas Gottfridson

Ålder: 24

Familj: Mamma, pappa, storebror, yngre halvsyster

Bor: Stockholm

Gör på fritiden: Reser, umgås med nära & kära, tränar/dansar, läser

Bakgrund: Drev UF-företaget Ch’ant’ebi som vann bästa UF-företag i Uppsala/Uppland. Flyttade till Stockholm år 2012 för att plugga på Handelshögskolan i Stockholm.