YEoS Stories med Joel Falck och Malkolm Makdessi-Elias

Vilka är drivkrafterna hos entreprenörerna bakom bolagen Addeira och KitchenTime, och vad kan vi lära oss av deras syn på livet?

YEoS Stories är en serie AW:s för dig som medlem i YEoS och alumn i Forever YEoS, där vi sista torsdagen i månaden bjuder in till att lyssna på entreprenörsresor från de människor som är en del av nätverket.

Välkommen till en kväll som tar oss genom framgångar och motgångar, erfarenheter och lärdomar. Kanske kommer du att inspireras av andras mod, få användbara perspektiv eller bara hitta rätt i att umgås en stund med likasinnade som delar ditt driv.

Välkommen till Amazon Sverige! Värd för eventet är Amazon Sverige, Malmskillnadsgatan 36
Torsdag 30 november, AW från kl.17, YEoS Stories startar kl. 17.30 – kom i tid.

Malkolm Makdessi-Elias, Addeira

Malkolm Makdessi-Elias är den Södertäljebördiga entreprenören bakom det snabbväxande läkemedelsföretaget Addeira. Vägen dit var allt annat än spikrak, när Malkolm år 2014 sökte sig till Harvard Medical School var det med tanken att doktorera, men redan samma år startade han en rekryteringsbyrå för farmaceuter, för att skapa en bättre matchning på arbetsmarknaden i sin egen nisch. Förmåga att se och ta möjligheter ledde till en bana med kommersiella roller, som uppenbarligen passade honom som handen i handsken: Addeira har på tre år gått från 0 till 120 miljoner i omsättning, med egenutvecklade produkter och en tight organisation. De största utmaningarna har varit att med rätt ledarskap försöka förstå vilken organisation vi behöver om 3 år baserat på tillväxttakten och därefter hamra in visionen i organisationen.

”Kindness is the highest form of intelligence” – värdesätt och sträva efter att vara god i alla situationer, men inte på bekostnad av företagets bästa även om det kan involvera en del tuffa beslut längs resan.


Joel Falck, KitchenTime

Joel Falck har blivit ett namn att räkna med inom e-handel i Sverige. Joels entreprenörsresa startade under gymnasiet med nätförsäljning av muminmuggar som samlarobjekt, till att med KitchenTime bli en av de största aktörerna inom kökstillbehör och husgeråd. Under denna resa har han upplevt allt från den lilla glädjen i att börja upptäcka sina paket på postens utlämningsställen till stoltheten i att skapa ett starkt team och tidigt införa robotlager. Nu är Joel redo för nästa steg på sin resa och lämnar nu sin operativa roll i KitchenTime, men hans entusiasm för entreprenörskap har inte minskat. Han är på jakt efter nya projekt, där han kan tillföra sina kunskaper om att skala upp och växa till andra företag och tidiga startups. Han är nu särskilt taggad på cirkulär ekonomi och AI – gärna i kombination.

“Min resa med KitchenTime har varit som att bygga flera bolag, ett var tillväxtraketen, ett var det som kämpade med lönsamheten och ett var det som blev en del av en större koncern. En lärdom ur det är att det gäller att vara unik, gör det svårare för kunderna att jämföra dina priser – gör dig oumbärlig för dina kunder.”

Information

Startdatum
30 November