Månadens Entreprenör – Sabina Schött

Postat den 10 november, 2016

“För att lyckas idag måste du vara nischad – våga välja och välja bort”

– säger Sabina Schött, PR-proffs och delägare i bolaget Press FWD.

En gråmulen dag på en ljus vindsvåning i Gamla Stan träffar vi vår medlem Sabina Schött som är relativt nyinflyttad på kontoret. Här jobbar också hennes partner Janna Jarlman, tillsammans driver de sedan 2015 Press FWD, en kommunikations- och PR-byrå vars främsta kunder är tech start ups med stor potential:

sabina

 

– Efter att bl a ha jobbat på Virtusize, ett virtuellt provrum på nätet, under tre år som Marknad och PR chef och tidigare som CMO på start ups inom Rocket Internet i Norden, en inkubator för tech bolag kände jag att det fanns en tydligt behov för våra typer av tjänster. Många hörde av sig och ville ha råd kring PR och kommunikation, ett område många tech start ups inte hunnit med i sin snabba expansion men har stort behov av. Där föddes idén till Press FWD.

 

Vad var största motivationen att starta eget bolag?

– Jag var sugen på att fortsätta att jobba med olika typer av start ups men i egen regi och att kunna etablera en nära relation till kund. Idén i vårt företag bottnar i att kunna förstå sin kund för att man varit i dennes kläder.

 

Ni har precis som flera av era kunder haft snabb expansion sedan starten 2015. Vad är framgångsreceptet?

– Vi har lyckats nischa oss bra, något som jag ser som otroligt viktigt överlag. För att lyckas idag måste man våga välja och välja bort. Vi har tydliga nischade tjänster där vi jobbar mycket på projektbasis mot mindre och medelstora digitala kunder, hjälper dem att ta fram en varumärkesstrategi, lansera en produkt, och att bygga upp en strategi mot sociala medier t. ex. För våra större kunder fungerar vi mer som ett strategiskt bollplank med spetskompetens inom PR och hur man tar ut en produkt globalt.

 

Vilket är det vanligaste felet företag gör med sin kommunikation?

– Många hamnar i bakgrundsfällan, dvs man missar att ställa sig frågan vad man ska ladda varumärket med och vilka ens målgrupp är. Om du ska skapa ett engagemang kan du inte kommunicera på känsla utan måste först veta mycket om din målgrupp och sen skapa kontinuitet i kommunikationen. Ett problem inom varumärkesuppbyggnad är att det måste göras från dag ett, därför är det kul att jobba med våra unga kunder som skapar från grunden. Det är betydligt svårare och dyrare att utforma ett starkt varumärke om det måste göras om för att göras rätt.

 Vad står ni inför för utmaningar på Press FWD?

Vi bollar med frågor kring hur vi ska växa på ett smart sätt. Vi kan aldrig bli bättre än vår interna kompetens. Där ser jag YEoS och medlemmarna som en enorm resurs för att hitta entreprenörskollegor som kan stärka en. Det värdefullaste man kan ha är ett starkt varumärke och för att det ska förbli detsamma måste planer och strategier uppdateras ofta!


Sabinas bästa PR-tips:

  1. Mitt bästa tips är att jobba med PR, speciellt om du är en lite mindre spelare, eftersom det är kostnadseffektivt och levererar trovärdighet genom tredje part.
  2. Innan du börjar, tänk efter vad du och ditt företag har att vinna på att synas i media. Vill du driva försäljning, skapa trovärdighet, ta in nya pengar, employer branding, eller något annat?
  3. När du vet varför du vill synas i media, sätt upp tydliga mål – det är enda sättet att veta om din aktivering lyckades.
  4. Är din nyhet av allmänintresse eller intressant för en mer nischad målgrupp? Nyhetsvärdet avgör vilka tidningar du bör prata med.
  5. Ett hett tips om du planerar att arbeta med PR långsiktigt, vilket jag verkligen rekommenderar – no quick fix, etablera relationer med journalister tidigt, redan innan du har en rykande färsk nyhet.
  6. Skriv ihop ett kort och to-the-point pressmeddelande – ingen orkar läsa fluffig och säljig lång text.
  7. Det är bra att vara först ut i de flesta branscher, så även med nyheter. Prata med några utvalda journalister innan du skickar ut till massorna.
  8. Det går utmärkt att skicka pressmeddelanden via email, glöm inte att lägga samtliga kontakter på hemlig kopia, om du inte ser det som en del i din PR strategi att redaktionerna får sig ett garv.
  9. Du har nu fått in en klockren artikel om din business i tidningen – börja sprid, inget är så trovärdigt som att andra pratar om hur bra du är.
  10. Vad är ett pressklipp värt i kronor och ören? Kan vara svårt att mäta exakt men lite godtyckligt i branschen brukar man prata om ca tre gånger annonsvärdet. 

ska%cc%88rmavbild-2016-11-10-kl-14-29-50

FAKTA


SABINA SCHÖTT

Ålder: 32 år
Familj: Man, barn och hund
Bor: Nacka
Intressen: Rider och tränar
Entreprenörsförebild: Adriana Huffington, grundare av Huffington Post