Skåningen Wilhelm Sturesson vill forma den nya e-handeln inom fashion retailing genom att bygga ett verktyg som ger kunden en så flexibel shoppingupplevelse som möjligt:
– Jag vill se Baltzar bli en specialist inom att sälja tailoring online.
Du och din kompanjon Axel Persson köpte 2013 anrika Engelska Herr i Malmö (anno 1906)
– Ja, vi insåg att alla inte skulle gilla förändringen, men i efterhand så kan vi konstatera att det är väldigt få som inte välkomnat förändringen och egentligen tror jag inte vi har tappar någon betydande andel kunder. Vi har vart väldigt öppna med vad vi gör och de flesta accepterar en tydlig kommunikation, det har varit viktigt för oss att rättfärdiga förändringar i bl.a. produktutbud för att kunna “tvinga” kunderna att testa innan de förkastar idén. När det kommer till “banala saker” som kläder är de många som tycker att de vet bäst redan, samtidigt litar de blint på en försäljare av försäkringar eller finansiella tjänster. Vi vill vara och är en auktoritet inom vår genre i vår butik och vårt ända mål är att våra kunder ska klä sig snyggt, bekvämt och med kvalité.
Engelska Herr var ett strategiskt steg som gav företagandet en mer stabil plattform och ett stadigare cashwflow att kunna bygga vidare ifrån.
– Det fanns mer eller mindre hela tiden en idé om något skalbart och större där tankarna givetvis ledde till nätet. För att bygga en bra, skalbar och intressant onlinehandeln satte vi upp ett par kriterer. Vi ville inte ha en klassisk association till den lokala butiken, dvs Engelska Herr på nätet, snarare ville vi bli en online retailer med fysisk förankring. Vi vill bli bäst på “tailoring” online (ärmplagg så som kavajer, kostymer och rockar till skillnad från nästan alla stora online-shoppar idag som är starka på casual wear). Samt erbjuda en absolut förstklassig service upplevelse.
Vad är din nästa dröm?
– Att se Baltzar bli en specialist inom att sälja tailoring online. Där vi av hjälp med vår fysiska förankring och digitala storleksalgoritm bygger ett både ett förartag och ett verktyg som kan vara ett av de företag som man ser tillbaka på att var med och formade den nya e-handeln för fashion retailing.
Wilhelms 5 bästa tips till den som vill sälja mode på nätet:
1. Inse att näthandel är en helt annan business som måste ta sitt fäste i en ny affärsmodell
2. Till en början med kan du inte räkna med att sälja mer på färre anställda. Att bygga upp en intressant och funktionell e-handlesplattform kräver resurser. Som om du gör rätt sedan kan komma att skapa myset mer omsättning per anställd än en butik men inte till en början med.
3. Acceptera att en kavaj inte är en MP3 spelare. Elementet av touch and feel är större, det är upp till dig som leverantör att se till att kunden kan få ta del utav det på bästa och mest kostnadseffektiva sätt
4. Anlita en grym fotograf och investera i bra fotoutrustning. Outsourca foto är dyrt och du kommer tjäna på att ha det in-house snabbt.
5. Var generös i sociala medier och ge alltid mer än du tror du får.
FAKTA
WILHELM STURESSON
Ålder: 25
Bor: London
Förebilder: Wayne Gretzky, Bernard Gant, Bernard Arnault och Jesus
Favorit Brand: Hermés, Tesla och BMW
Favoritplagg: Kavaj
Största andra intresse: Politik och debatt