Sommarläsning för entreprenörer

Postat den 29 juni, 2021

Fyll på med inspiration till fortsatt bolags- och livsbyggande!

Vad läser du i sommar? Vi vet att entreprenörer är ett nyfiket släkte, dessa tankeväckande titlar gör din stund i hängmatta både avkopplande och givande. För dig som medlem i YEoS finns ytterligare 30 boktips när du loggar in på medlem.yeos.se och klickar på ”bibliotek”!

#1. The 4-Hour Workweek av Tim Ferriss

Hur gör du för att fokusera på det som verkligen är viktigt: att leva ditt drömliv?

Det handlar inte om att jobba först för att kunna njuta sen. Oavsett om du drömmer om att komma bort från ekorrhjulet, tjäna mer pengar, resa mer eller bara få leva mer och jobba mindre, så ger 4 timmars arbetsvecka nycklar för vart du ska börja.


#2. Bredd: därför lyckas generalister i en specialiserad värld av David Epstein

“Årets viktigaste business- och föräldraskapsbok”. Forbes

David Epstein tog en närmare titt på världens ledande idrottsprofiler, konstnärer, artister, uppfinnare och forskare. Hans upptäckt? Att generalisten, inte specialisten har de allra bästa förutsättningarna att ta sig an komplexa och oförutsägbara skeenden. Generalister finner ofta sin väg i livet senare och provar många olika intressen utan att fastna i fullt fokus på ett enda. De är mer kreativa, flexibla och förmår se kopplingar och sammanhang som specialisten sällan gör. De mest framgångsrika innovatörerna är alltid multidisciplinära genier snarare än ensidigt briljanta. När datorer och AI tar över allt mer av det riktigt avancerade tänkandet är det människor som förmår tänka brett som kommer att lyckas bäst.

#3. The Lean Startup av Eric Ties

De flesta startups är byggda för att misslyckas. Men dessa misslyckanden kan förhindras, menar författaren och entreprenören Eric Ries. Det är inte dåligt genomförande, missade deadlines eller sprängda budgetar som gör att startups misslyckas – de misslyckas eftersom de bygger något ingen vill ha.  Genom ett hundaprocentigt kundfokus där du tar in kontinuerlig feedback från kunderna, som testar din vision och finjusterar dina beslut längs vägen så ökar chanserna att bygga ett bolag som kan skala upp.

#4. Actionable Gamification – Beyond Points, Badges and Leaderboards av Yu-Kai Chou

Går det att göra alla företagsidéer roliga? Avanza har just lagt till milestones för att trigga till ökat sparande och investeringar. Gamification-pionjären Yu-kai Chou tar läsarna med på en tolv år lång forskningsresa som lett till ett ramverk att tillämpa för att skapa engagerande och framgångsrika upplevelser med din produkt, för din arbetsplats, i din marknadsföring eller i ditt personliga liv.

Boken utforskar hur effektiv gamifiering kan driva ROI och hur samspelet mellan en mängd discipliner som speldesign, beteendekonomi, motiveringspsykologi, UX/UI m.fl. kan användas för att bidra till en bra gamification-design.

#5. Hooked: How to build habit forming products av Nir Eyal

Hur får du användare eller kunder att stanna, för alltid? Vad får oss att engagera oss i vissa produkter av ren vana och vad är det många framgångsrika företag subtilt byggt in i sina kundrelationer som ger återkommande användare, utan behov av reklam eller marknadsföring?

Nir Eyal är själv entreprenör och skrev boken han själv velat läsa, som en praktisk guide för entreprenörer, designers och marknadsförare med intresset för att bygga bättre produkter och mer återkommande kunder.